divine secrets of the ya-ya sisterhood

Klik hier om naar de Startpagina te gaan!

Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood, van regisseur Callie Khouri (2002)

Film over toch al moeizame moeder-dochter-relatie die wordt beproefd door artikel in een blad en over vriendschap en trots.

Sidda Lee Walker (Sandra Bullock) is een succesvol schrijfster. Ze woont in New York en wordt geïnterviewd door 'Time'. In dit interview spreekt ze vrijuit over alles wat ze heeft meegemaakt en haar maakt tot wat ze is geworden. Haar moeder, Vivi Walker (Ellen Burstyn) leest het interview en is laaiend. In het stuk staat namelijk ook iets over haar emotioneel onstabiele moeder. Wat, emotioneel onstabiel??? Ze zal ze eens... Het volgende moment belt moeder de dochter op en gaat tekeer door te telefoon( mooie scène tussen beide vrouwen die als ondersteunende non-verbale communicatie de telefoon stukslaan op het aanrecht en de tafel). Het loopt behoorlijk uit de hand en er ontstaat een oorlog tussen moeder en dochter met als mooie apotheose dat Sidda Lee haar moeder een uitnodiging stuurt voor haar aanstaande huwelijk, maar de datum, het tijdstip en de plaats zijn uitgeknipt!

Tijd voor een Ya-Ya interventie! Dan moet ik even uitleggen wat dit nu weer is. De Ya-Ya Sisterhood is een geheime band tussen vier meisjes destijds afgesloten waarin ze zweren elkaar bij te staan. Leuke scène op het begin waar de band wordt verbonden door middel van echt bloed van alle meisjes.

De meisjes zijn nu groot, maar 'een sister' zit in de problemen. De drie vrouwen onder leiding van Maggie Smith ontvoeren Sidda Lee en brengen haar naar een landhuis in Louisiana. In deze tijd proberen ze de vrouw inzicht te geven hoe het komt dat haar moeder zo geworden is zoals ze nu is, want het is een zeikwijf, zo vinden ze zelf ook! Sidda Lee wordt geïntroduceerd in de geheimen van de 'Sisterhood'.

Wij krijgen door middel van flashbacks te zien hoe het de jonge Vivi ( Ashley Judd) is vergaan. Zo zien we dat ze werd aanbeden door haar vader, maar gehaat door haar moeder. We zien ook dat ze elke keer als het haar teveel werd ertussenuit is gegaan. Zo is ze opgenomen in een sanatorium. Sidda Lee krijgt heel haar jeugd weer voor zich en dat was geen pretje...

Ik heb de film in een voorpremière gezien en ik dacht echt naar een 'vrouwenfilm' te gaan. Dit viel reuze mee! Na 'Steel Magnolias' eindelijk weer een film met intense realistische beelden en echte karakters. Wel een film met en van vrouwen, maar niet alleen vóór vrouwen! Ashley Judd verdient zeker een prijs voor haar prestaties in deze film, maar ook de andere rollen vond ik heel goed. De achtervolgingsscène waarin de oude Vivi tot stilstaan wordt gebracht door haar 'sister', is prachtig! De film is gebaseerd op twee boeken van Rebecca Wells, die door Callie Khouri tot een mooie film zijn gemaakt. Het stemt tot nadenken vind ik , want veel therapeuten en psychologen gaan er bij voorbaat van uit dat problemen in het heden zijn ontstaan in het verleden, lees door de opvoeding, door je ouders. Maar ze denken er vaak niet aan dat de tijd toen anders was en dat die ouders meestal met hun eigen middelen het beste met hun kinderen voor hadden..  Voor Vivi en Sidda Lee geldt dit ook. Vivi wordt door het artikel met haar neus op de feiten gedrukt en dat is niet leuk! Ze houdt van haar kind, maar is trots en wellicht ook jaloers op het beeld wat haar dochter heeft kunnen bereiken en zij zelf niet...