white palace

White Palace, van regisseur Luis Mandoki (1990)

Weer een ontzettend goede film op video bekeken deze week, die ik graag wil bespreken. De film is uit 1990 en laat het verhaal zien van twee totaal verschillende mensen.

Nora (Susan Sarandon) is 43, nuchter onafhankelijk en werkt in, White Palace, een hamburgerrestaurant. Max ( James Spader) is een knappe, slimme, single zakenman van 27. Hij is geliefd bij de dames, maar toch is hij alleen. Zijn vrienden stappen stuk voor stuk in het huwelijksbootje en vinden dat het voor hem ook tijd wordt. Max vindt het allemaal prima.

Dan ontmoet hij Nora en wordt helemaal verliefd. De eerste ontmoeting is zakelijk, wanneer Max verhaal komt halen waarom hij 6 lege hamburgerdoosjes in zijn bestelling heeft gevonden. Nora heeft hem geholpen en geeft hem zijn geld terug. Het gaat niet van harte. Later die avond als Max een borrel gaat halen, ontmoeten de twee elkaar weer. Nora ziet hem wel zitten en probeert Max te versieren. Ze zet al haar vrouwelijke troeven in en het lukt haar om Max bij haar te laten slapen. Op de bank. Later die nacht denkt Max dat hij droomt, maar als hij wakker wordt ziet en voelt hij Nora tussen zijn benen... Max is om; hij is verliefd!

Er ontstaat een explosieve, erotische geladen relatie tussen de twee. Maar al gauw wordt duidelijk dat de relatie moeilijk dan niet onmogelijk wordt, want er zijn flinke verschillen tussen deze twee mensen  en ze maken voortdurend ruzie. Er gebeurt iets anders...

Mooie meeslepende film met een goed verhaal. Susan Sarandon is heel overtuigend, sensueel en eerlijk. Prachtig!