the life and death of peter sellers

The Life and Death of Peter Sellers, van regisseur Stephen Hopkins (2004)

The Life and Death of Peter Sellers vertelt het indrukwekkende verhaal van de turbulente opkomst van een Britse komiek. In de schaduw van zijn alles overheersende moeder is Sellers’ leven een voortdurende worsteling tussen zijn relaties met vrouwen, zijn roem en de vele kanten van zijn persoonlijkheid. Het ontbrak hem aan zelfvertrouwen ondanks zijn huwelijken, de vele lof die hij oogstte en de grote successen die hij boekte. The Life and Death of Peter Sellers onthult de persoonlijke en innerlijke kwellingen die de getalenteerde, charismatische acteur tot de uitspraak dreven: “I hate everything I do.”

Het verhaal start bij de loopbaan van Sellers bij de radio. HIj heeft hier veel succes met zijn show 'The Goon Show'. Peter is van kinds af aan bezig met filmen en films; regelmatig zien we hem dan ook de filmcamera hanteren. Zijn passie ligt bij de film. Als hij een auditie heeft gedaan voor een rol, wordt hij afgewezen. De mevrouw van het bureau vindt hem een lieve jongen, maar niet goed voor de rol. Thuis, want Peter woont nog thuis bij zijn moeder (Peg) en vader, krijgt hij min of meer van zijn moeder op zijn kop. Ze zegt dat hij voor die rol moet knokken. En dat doet hij: heel origineel vermomt hij zich als oude man en loopt hetzelfde bureau binnen. Hij wordt niet herkend en dan zet hij zijn vermomming af.

Langzamerhand krijgt Peter succes en ineens maken we een sprong en is hij getrouwd en heeft hij een jongen. Hij maakt zich boos als er een kras op zijn nieuwe auto zit en wordt furieus als zijn zoontje de kras probeert te 'repareren'. Hij stormt naar boven en trapt speelgoed van zijn zoontje kapot! Deze man is niet gelukkig. Hij probeert wanhopig Sophia Loren te verleiden, maar die zegt hem naar zijn vrouw te gaan. Dan leest hij in de krant dat er een beroemde Zweedse actrice is aangekomen: Britt Ekland. De onschuldige Britt valt voor de charmeur en kort daarna wordt het huwelijk aangekondigd. De huwelijksreis gaat naar LA, maar daar gaat het niet goed met Peter. Hij krijgt een hartaanval en een aantal keren is zijn hartslag weg. Wonder boven wonder 'staat hij op uit de dood'. Na zijn hartaanval is Peter niet meer de oude. Er volgen nog meerdere huwelijken en scheidingen. Hij is inmiddels oud en krijgt nog een filmrol van Blake Edwards aangeboden. Sellers heeft nog één wens en dat is het boek 'Being There' te verfilmen. Dit gebeurt dan ook.

Het is natuurlijk onmogelijk het levensverhaal van deze geniale, maniacale persoon te verfilmen, maar Hopkins is er aardig in geslaagd. Sellers komt over als een onzekere persoon die telkens weer in de huid kruipt van zijn personages. Prachtige scène als hij zijn rol van Clouseau aan het voorbereiden is in het vliegtuig naar LA toe. Als hij van zijn stoel wegloopt naar het toilet is het een gewone man, maar als hij de vermomming heeft aangedaan en uit het toilet komt, is het Clouseau!

Het is een jongen die niet op is gegroeid, omdat zijn moeder hem overbeschermd heeft. Als hij flirt met andere vrouwen is hij telkens op zoek naar erkenning. Heeft hij die eenmaal, dan gaat hij verder op zoek, omdat het nooit genoeg is, nooit voldoende. Sellers was een perfectionist.

Ontzettend goede vertolking van Geoffrey Rush, maar ook goede rollen van Charlize Theron ( Britt Ekland) en Emily Watson ( Anne Sellers). Blake Edwards ( John Lithgow ) vond ik een beetje tegenvallen. Ook Stanley Tucci ( Stanley Kubrick ) kon beter. Miriam Margolyes als de moeder die haar zoontje tegen alle onheil wil beschermen is wel een steengoede rol! Wil je een beeld krijgen van hoe het leven van Peter Sellers in elkaar zat, dan moet je de film gaan bekijken!