open hearts

(elkster dig for evigt)

Open Hearts, van Susanne Bier.

Een tragisch ongeluk zorgt ervoor dat de levens van vier mensen danig op zijn kop worden gezet.

Cęcilie( Sonja Richter) en Joachim (Nikolaj Lie Kaas) zijn hartstikke verliefd op elkaar. De avond ervoor maken ze trouwplannen. Joachim gaat eerst nog een paar dagen weg. Als ze in de ochtend afscheid van elkaar nemen bij de auto, horen we ineens een harde klap. Het volgende moment ligt Joachim op de grond; aangereden door de Volvo van Marie (Paprika Steen) en haar tienerdochter, Stine( Stine Bjerregaard). In het ziekenhuis krijgen we te horen dat Joachim vanaf zijn nek af verlamd zal blijven.

Cęcilie is helemaal kapot en Joachim weet met zijn gevoelens geen raad. In eerste instantie ontkent hij alles bij zichzelf en dan moet hij van niemand iets weten. Marie voelt zich hartstikke schuldig. Mede door het feit dat ze veel te hard heeft gereden. Ze stuurt haar man Niels, die toevallig in hetzelfde ziekenhuis werkt, op Cęcilie af. In eerste instantie weet deze niet wat hij ermee aan moet, maar langzamerhand begint zich een band te vormen tussen de twee. Cęcilie die haar gevoelens moet delen met iemand en Niels krijgt ineens alle aandacht van een jonge meid van begin twintig. Tja, en wat er juist niet moet gebeuren, gebeurt!

Prachtige film over schuld, medelijden, passie, afwijzing, machteloosheid, jaloezie en zo kan ik nog even doorgaan! De film is er een uit de Dogme95-reeks en waarschijnlijk de laatste ook. De stroming die op is gezet zo'n acht jaar geleden, heeft zijn hoogtepunt gehad. De oprichters willen er dan ook een punt achter zetten. Maar niets is zeker in filmland!

Terug naar de film dan. Het sobere filmen zorgt dat het zwaartepunt op de dialogen komt te liggen en het is dan ook niet moeilijk mee te voelen met deze mensen. De camera van Susanne Bier weet alles scherp vast te leggen zonder storend te worden. De muziek die in Dogme-films niet op zichzelf mag staan, is ook heel inventief ingepast. De Engelse titel vertaalt de Deense titel niet helemaal goed denk ik, want 'Elsker dig for evigt', betekent zoveel als 'voor altijd de jouwe'! Ja, wat mij betreft mogen er meer films van deze regisseur komen!