kate winslet

Kate Winslet (1975)

Kate heet eigenlijk Kate Elizabeth is geboren op 5 oktober 1975 in Reading, Engeland. Met ouders die allebei op het toneel stonden lag het voor de hand dat Kate dit ook zou gaan doen. Ze was er vroeg bij met haar 11 jaar, toen ze lessen nam en in een reclame voor een soort cornflakes speelde. Ze maakte haar kunstacademieopleiding af en speelde in een aantal televisieseries en op toneel. Haar eerste film was 'Heavenly Creatures' in 1994; de film gaat over een op ware feiten gebaseerd verhaal waarin twee vriendinnen, die dreigen uit elkaar te worden gehaald, een plan maken voor een moord om dit te voorkomen. Een rol waar Kate prijzen heeft gewonnen. Haar volgende film werd een zogenaamd kostuumdrama, 'Sense and Sensibility ('95)', van regisseur Ang Lee. Kate werd de jongste actrice die ooit een nominatie kreeg voor een Academy Award. Langzamerhand werd het duidelijk dat Kate zich niet in een bepaalde rol liet duwen. Sterker nog; ze koos er bewust voor om een zo divers mogelijk 'repertoire' te kiezen! Voorbeelden van films zijn ' Hamlet' en 'Jude ('96)' , de laatste gaat over de verboden liefde. In 'Holy Smoke ('99)' is duidelijk te zien dat Kate zich ook lichamelijk heeft ontwikkeld tot een mooie vrouw met alles erop en eraan. De film gaat over een Australische die in de ban van een goeroe is gekomen en door een zogenaamde herprogrammeur( een aparte rol van Harvey Keitel) weer 'terug' moet worden gebracht op aarde. Het grootste succes van Kate is natuurlijk ' Titanic', uit 1997, waarin ze samen met Leonardo diCaprio de sterren van hemel speelt. Recent werk van Kate is de film 'Quills', over de laatste dagen van Markies de Sade. Binnenkort kunnen we ook weer volop van haar genieten, want er zijn maar liefst 4 films op komst: 'Therese Raquin'; 'Enigma'; 'Christmas Carol The Movie' en er wordt druk gewerkt aan: ' Iris: A Memoir of Iris Murdoch'. Sinds 1998 is Kate getrouwd met James Threapleton en vorig jaar oktober hebben de twee een dochter gekregen, Mia.

Natuurlijk heb ik weer een aardige collectie plaatjes gemaakt; sommige mooi, sommige gewaagd en sommige ... Enfin oordeelt u zelf maar!

kate in Titanic (17048 bytes)

kw001.jpg (17153 bytes)        kw-005.jpg (73820 bytes)    kw078.jpg (40208 bytes)