sylvia kristel

Sylvia Kristel (1952-2012)

Alweer 52 is deze als Sylvia Maria Kristel geboren boeiende sensuele vrouw, die de wereld aan haar voeten kreeg,  toen zij in de rol van de jonge onschuldige uitdagende Emmanuelle kroop in 1974. Haar eerste filmrol kreeg ze toen ze in contact kwam met de vrouw die de casting deed voor ' Because of The Cats' van Fons Rademakers in 1972. Toen ze de ' Miss TV Europa-verkiezing' won gingen er ineens meer deuren open en na Emmanuelle ging het heel snel met het succes van de Utrechtse. Ze heeft in Amsterdam, Parijs, LA en Brussel gewoond en is omgegaan met de grootste sterren van de toenmalige filmwereld. Dat het succes zeker ook een schaduwzijde heeft gehad, daar is ze keihard achtergekomen. Na een succesvolle filmcarrière leeft ze nu meer op de achtergrond en is ze druk aan het schilderen. Andere films van Sylvia naast de Emmanuelle-cyclus zijn: 'Concorde Airport '79'; 'The Nude Bomb'; 'Lady Chatterley's Lover'; 'Private School' en 'Private Lessons'. In de rol van ' Trix Odijk' heeft ze gespeeld in de soap ' Onderweg naar Morgen' . Recenter werk van Sylvia dan: Lijmen/ Het Been; A Hard Look; De Vriendschap; Sexy Boys en Bank. Eind vorig jaar werden we opgeschrikt van het bericht dat Sylvia kanker zou hebben. Het schijnt gelukkig weer goed te gaan en ik wens haar van hieraf dan ook alle gezondheid toe...

Uitgebreide Biografie:

Geboren als Sylvia Maria Kristel op 28 september 1952. Ze groeit op als dochter van een hotelhouder in Utrecht, waar haar ouders 24 uur per dag met de zaak bezig waren. Toen ze 11 was ‘ mocht’ Sylvia naar de kostschool. Het werd een nonnenklooster in Veldhoven, dat bekend stond als het liberaalste van Nederland. Toen Sylvia 15 was gingen haar ouders uit elkaar; het liep al een tijd niet echt lekker…  Nadat ze geslaagd was voor haar MULO ging ze naar een protestantse kweekschool in Utrecht. Haar ouders beschuldigden elkaar van de scheiding en Sylvia en haar broer en zus werden de dupe. Van studeren kwam dan ook niet veel terecht. Gewone baantjes waren niet weggelegd voor haar en bovendien vond haar verloofde toch dat ze model moest worden. Via het modellenbureau kwam ze in contact met de vrouw die de casting deed voor de film van Fons Rademakers 'Because of The Cats'. Ze kreeg haar eerste rolletje in 1972. Hierna ging het lopen. Diverse regisseurs vroegen haar voor een filmrol zoals in 'Frank en Eva' en 'Naakt over de Schutting'.

Tussendoor, in 1973, deed Sylvia ook nog mee aan de “Miss Televizier-verkiezing” en de “Miss TV Europa-verkiezing” , die ze allebei overtuigend won. In het televisieprogramma ‘Voor de Vuist Weg’ verklaarde ze zonder enige schroom, dat ze een wereldberoemde filmster zou worden…Ze kreeg een verhouding met de veel oudere acteur, Hugo Claus, die ze ontmoet had tijdens 'Frank en Eva'. Het ging goed: Sylvia leerde veel invloedrijke mensen kennen en de liefde werd bekroond met een kind, Arthur. Haar agent had haar intussen naar Just Jaeckin gestuurd, die de erotische roman ‘ Emmanuelle’ wilde verfilmen. Jaeckin was meteen overtuigd van haar schoonheid en acteerprestaties en bood haar de rol van Emmanuelle aan. Het ging snel toen, veel te snel voor de jonge Sylvia. Ze ging aan de drank en de relatie met Claus kwam ten einde na vier mooie jaren. De wereld verkennen in een witte Cadillac met chauffeur, een kapster en een persoonlijk assistente; dat was het leven in die tijd! Met een salaris van ruim 3 ton voor een film kon dat ook wel natuurlijk! Ze leerde een Ierse acteur kennen en het was weer raak. Het werd een slopende haat-liefde verhouding die een climax kreeg na vier jaar in de vorm van een miskraam. Einde relatie. Sylvia ging terug naar Parijs, maar realiseerde dat de grote films in LA waren, dus keerde ze terug naar LA.

Sylvia Kristel

Op een feestje leerde ze haar nieuwe grote liefde kennen, Alan Turner,een  projectontwikkelaar. Helemaal gelukkig besloot het liefdespaar te gaan trouwen, maar helaas hield het huwelijk nog geen vijf maanden stand. Het duurde wel drie jaar voor Sylvia over het verdriet heen was. Ze ging schilderen en alle werken werden overgevlogen naar Amsterdam, waar ze in het restaurant van Joop Braakhekke werden geëxposeerd. Sylvia wilde weer terug naar huis en ging bij haar moeder wonen. Nog geen zes maanden later kwam haar volgende liefde in haar leven: Philippe Blot. Hij wilde haar in zijn nieuwe film en haalde haar over. Dit bleek geen goede beslissing, want Blot was een oplichter die met geld van anderen, dus ook van Sylvia, werkte. Zijn films flopten, omdat hij alles zelf wilde doen. Sylvia pakte haar koffers voor de zoveelste keer en ging weer aan het werk. Begin ’90 is ze naar Brussel verhuisd  en is ze zich meer gaan toeleggen op het schilderen. Momenteel woont ze in Amsterdam en exposeert ze haar werk in haar galerie. Natuurlijk speelt ze nog in films, maar dat zijn niet meer van die hoogvliegers. Hoewel de film 'Lijmen/ Het Been daar wel een uitzondering op was en natuurlijk haar rol in Onderweg naar Morgen.

Eind 2003 kreeg Sylvia te horen dat ze keelkanker had, maar gelukkig heeft ze dit overwonnen. Dit jaar is een heftig jaar, want niet alleen is er longkanker geconstateerd, maar ook is haar vriend overleden. Sylvia neemt het leven met de dag en dat levert ook mooi werk op. Op 2 december aanstaande gaat haar project 'Topor et Moi' in première als voorprogramma van de film 'Immortals'. In een animatiefilm van kunstwerken krijgen we te zien hoe haar leven veranderde van filmster naar kunstenaar. Ik wens haar vanaf deze plek al het goede toe voor de toekomst... En dan bereikt mij vandaag het akelige bericht van Sylvia's overlijden. Goed, het was al een feit dat ze de strijd tegen kanker had verloren. Maar het komt toch als een enorme knal aan. Nederland of misschien wel de wereld is een filmster, een liefdesgodin verloren! Sylvia, rust zacht ! ( 18-10-2012 )

Naschrift:

Haar grootste succes ‘ Emmanuelle’ gaat over een jong meisje, dat door haar echtgenoot tijdens een reis naar Bangkok, wordt aangemoedigd haar seksuele verlangens volledig vrij en ongedwongen in praktijk te brengen. Voor de 70er jaren was de film een doorbraak in de filmindustrie. Emmanuelle lokte zelfs mensen naar de bioscoop die normaal gesproken nooit naar een gewone seksfilms zouden zijn gegaan. Alleen al in Parijs trok de film 4 miljoen bezoekers! In enkele landen was de film verboden. Iets wat touroperators aangrepen om groepsreizen met filmbezoek naar Parijs te organiseren.

In “Emanuelle” kun je zien dat Sylvia er plezier in heeft. Ze is van nature heel nieuwsgierig en deinst er niet voor terug van alles uit te proberen.

Als je van erotiek houdt dan moet “ Emmanuelle” in je collectie staan!

Wat ik bewonder in haar is dat ze direct op haar doel afgaat. In de film 'Naakt over de Schutting' speelt ze een meisje dat heeft besloten om wereldberoemd te worden en dat is wel even werkelijkheid geworden voor Sylvia!

Kijk voor een volledig overzicht van haar werk op: internet movie data base

Er zijn niet zo heel erg veel foto's van Sylvia in omloop op het net, maar als je goed zoekt, kun je vaak nog wel iets vinden. Op mijn ZON-site staat nog het een en ander aan foto's te bewonderen.

Op 21-1-04 heb ik deze foto van iemand gekregen uit de klas van Sylvia. De 4e van de bovenste rij van links af gezien is Sylvia. ( als je klikt komt de grotere foto tevoorschijn)